Japońska grupa telekomunikacyjna NTT ma zamiar wprowadzić szereg reform klimatycznych. Firma konsumuje 1 procent energii elektrycznej wytwarzanej w Japonii do zasilania swojej ogromnej infrastruktury telekomunikacyjnej. Teraz planuje wykorzystać tę infrastrukturę w ramach nowych przedsięwzięć związanych z dekarbonizacją. Firma Nissan Motor Co zapowiedziała, że wszystkie „nowe oferty pojazdów” na kluczowych rynkach, takich jak Japonia, Chiny, Stany Zjednoczone i Europa będą zelektryfikowane na początku 2030 roku. Nissan wprowadza innowacyjne rozwiązania w sektorze akumulatorów do pojazdów elektrycznych (EV) i zapowiada dalszy rozwój technologii hybrydowej e-POWER, aby osiągnąć większą wydajność energetyczną. Japońska firma SG Holdings, operator firmy kurierskiej Sagawa Express, zamierza do 2030 roku wymienić około 7000 minisamochodów na modele elektryczne, co ma na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o ponad 10%. Sagawa jest pierwszą dużą japońską firmą kurierską, która planuje tak duże wykorzystanie elektrycznych pojazdów.
Warto również zwrócić uwagę na reakcję japońskich firm na nastroje potencjalnych inwestorów. Japońskie domy handlowe rewidują strategie biznesowe, zmniejszając zależność od zasobów naturalnych jako głównego źródła zysków. Japońska spółka inwestycyjno-handlowa Itochu sprzedaje 20% udziałów w kopalni węgla w Kolumbii firmie Drummond Company Inc, amerykańskiemu producentowi węgla. Grupa Mitsubishi Corp. zainwestowała w kanadyjską firmę CarbonCure Technologies Inc. w celu promowania betonu niskoemisyjnego w przemyśle budowlanym w Japonii i innych częściach Azji. Jednocześnie, w obliczu rosnącego międzynarodowego zaniepokojenia zmianami klimatycznymi, firma postanowiła wycofać się z projektu budowy elektrowni węglowej Vinh Tan 3 w Wietnamie.
Warto również zwrócić uwagę na wsparcie rządowej strategii rozwoju sektora technologii wodorowych. Itochu rozważa budowę największego na świecie zakładu produkcji skroplonego wodoru w Chubu w centralnej Japonii, w ramach strategicznej współpracy w celu utworzenia stabilnego łańcucha dostaw wodoru. Kawasaki Heavy Industries Ltd. rozpoczęło badania nad możliwością transportu i dystrybucji wodoru produkowanego i skraplanego przy użyciu odnawialnych źródeł energii, takich jak energia słoneczna i wiatrowa w Australii.
W większości komunikatów prasowych wystosowanych przez japońskie firmy można znaleźć bezpośrednie odniesienia do rządowej strategii redukcji emisji CO2. Wygląda więc na to, że transformacja klimatyczna może stać się przykładem udanej współpracy rządu ze środowiskiem biznesowym. Niestety nadal znaczna część grup biznesowych uznaje rządowe plany redukcji emisji za nierealne. Badania przeprowadzone wśród japońskich przedsiębiorców pokazały jednak, że 43,4% firm stwierdziło, że osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku byłoby dla Japonii „trudne”, a 17,9% uważa to za „niemożliwe”. Około 15,8% stwierdziło, że cel ten jest osiągalny. Na uwagę zasługuje jednak akceptacja strategii rządowej przez Japońską Federację Biznesu, która uważa osiągnięcie neutralności węglowej za ogromne wyzwanie i podkreśla potrzebę zmierzenia się z nim poprzez promowanie innowacji technologicznych. Tradycyjnie Keidanren była jedną z głównych grup torpedujących japońskie działania klimatyczne. Oprócz korzyści gospodarczych, rząd Sugi Yoshihide liczy także na poprawę nadszarpniętego wizerunku klimatycznego na arenie międzynarodowej. Od końca lat 90-tych Japonia była wielokrotnie oskarżana o wspieranie sektora paliw kopalnych oraz brak realnych działań zmierzających do obniżenia emisji.