Rozwój relacji Korei Południowej z Bliskim Wschodem

Opublikowano: 30 października 2023
Po lewej stronie mapa Bliskiego Wschodu a po prawej stronie flaga Korei Południowej/On the left side there is a map of the Middle East and on the right side there is the flag of South Korea

Joanna Beczkowska

30.10.2023

Bliski Wschód staje się coraz istotniejszym kierunkiem dywersyfikowania partnerów przez Koreę Południową. W styczniu tego roku Zjednoczone Emiraty Arabskie ogłosiły plan inwestycji 30 mld USD w Korei Południowej, w takich sektorach jak energia jądrowa, solarna i wodorowa oraz przemysł obronny. W trakcie wizyty państwowej prezydenta Yoon Suk-yeola w Arabii Saudyjskiej w dniach 21-24 października podpisano szereg porozumień i kontraktów eksportowych wartych 15,6 mld USD. Z kolei relacje dwustronne z Katarem mają zostać podniesione do rangi kompleksowego partnerstwa strategicznego. Jakie obszary współpracy z Bliskim Wschodem interesują Koreę Południową?

Zjednoczone Emiraty Arabskie nawiązały relacje dyplomatyczne z Koreą Południową w 1980 roku w celu promowania współpracy gospodarczej. Początkowo najaktywniej działały koreańskie firmy budowlane, angażując się w projekty infrastrukturalne w ZEA. Przełom w relacjach dwustronnych nastąpił w 2009 roku kiedy Korea Południowa wygrała swój pierwszy międzynarodowy przetarg na budowę czterech elektrowni atomowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, pokonując francuskiego faworyta. Dla Korei Południowej był to ogromny sukces, pozwalający wkroczyć do wąskiego grona międzynarodowych eksporterów reaktorów. Warto zauważyć, że Seul o części zawdzięczał swój sukces współpracy z Westinghouse i wsparciu amerykańskiej dyplomacji – co obecnie stanowiło pewną przeszkodę w realizacji planów konstrukcji reaktorów w Polsce czy Czechach (ostatecznie pozew Westinghouse przeciwko koreańskiemu KHNP został odrzucony przez amerykański sąd – spór dotyczył transferu technologii). Jak się jednak okazało umowa związana z budową elektrowni jądrowych wiązała się także z paktem wojskowym – by zdobyć przychylność ZEA Korea Południowa zgodziła się na utworzenie specjalnej jednostki wojskowej o kryptonimie Akh, której celem było szkolenie arabskich żołnierzy. Rząd Lee Myung-baka podjął ryzykowną decyzję militarnego zaangażowania w niestabilnym regionie by zabezpieczyć umowę biznesową. Koreańczycy krytykowali także samą umowę dotyczącą elektrowni jako mało korzystną komercyjnie, a rząd oskarżali o zatajenie informacji. W ostatecznym rozrachunku umowa ta nakreśliła dwa priorytetowe obszary współpracy: energetykę oraz obronność. W 2018 roku prezydent Moon Jae-in i książę Muhammad ibn Zajid Al Nahajjan (obecnie prezydent ZEA) celebrowali ukończenie budowy elektrowni w Barakah zapowiedzią podniesienia statusu dwustronnych relacji do „specjalnego partnerstwa strategicznego”. Także wtedy podczas dwustronny rozmów skupiono się na dalszym rozwoju partnerstwa związanego z obronnością. W efekcie w styczniu 2022 roku Korea Południowa podpisała ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi umowę na eksport rakiet ziemia-powietrze Cheongung II KM-SAM o wartości 3,5 mld USD – przed kontraktami z Polską była to największa umowa eksportowa broni podpisana przez Seul. Oba rządy podpisały wtedy także memorandum dotyczące współpracy w zakresie technologii obronnych i wspólnego rozwoju systemów uzbrojenia. W styczniu 2023 roku w trakcie szczytu w Abu Zabi Muhammad ibn Zajid Al Nahajjan zadeklarował zainwestowanie 30 mld USD w strategiczne sektory w Korei Południowej. Z kolei w październiku zakończono negocjacje z sprawie porozumienia o wolnym handlu (Comprehensive Economic Partnership Agreement) – Korea Południowa spodziewa się dzięki temu wzrostu obrotów handlowych w obszarze samochodów elektrycznych czy elektroniki. Ponadto Seul intensywnie promuje koreańską kulturę popularną na Bliskim Wschodzie.

Warto zwrócić uwagę, że dwustronna współpraca w strategicznych sektorach wpłynęła na koreańską retorykę względem ZEA – południowokoreańscy liderzy podczas szczytów odwoływali się do braterstwa oraz zaufania. W przypadku ostatniego szczytu nie obyło się bez kontrowersji, kiedy prezydent Yoon Suk-yeol porównał Iran i Koreę Północną, nazywając oba państwa zagrożeniem („Bezpieczeństwo narodowe naszego bratniego kraju jest naszym bezpieczeństwem narodowym. Wrogiem Zjednoczonych Emiratów Arabskich – i największym zagrożeniem – jest Iran, tak jak naszym jest Korea Północna”). Należy podkreślić, że Korea Południowa traktuje eksport broni przede wszystkim w kategoriach napędzania wzrostu ekonomicznego, nie biorąc pod uwagę możliwego zaangażowania w regionalne konflikty – czego rezultatem było pogorszenie relacji między Seulem i Teheranem.

W przypadku relacji z Arabią Saudyjską również zaznacza się pragmatyczne podejście Korei Południowej, której głównym celem jest napędzanie wzrostu gospodarczego. W latach 70. bliskie relacje gospodarcze i realizacja projektów infrastrukturalnych w Arabii Saudyjskiej były jednym z motorów napędowych „cudu nad rzeką Han”. Bezpieczeństwo energetyczne stanowi kluczowy element dwustronnych relacji – od 2022 roku Arabia Saudyjska stała się głównym dostawcą ropy do Korei Południowej. W tym kontekście istotne jest zawarcie umowy między Korea National Oil Corporation i Armaco z dnia 23 października, na podstawie której arabska firma będzie magazynować ropę naftową w Ulsan, co ma wzmocnić odporność energetyczną Korei Południowej w obliczu potencjalnych kryzysów energetycznych. Ponadto Armaco podpisał kontrakt z Hyundai Engineering & Construction dotyczące budowy zakładu przetwarzania gazu w Zatoce Perskiej. W trakcie październikowego szczytu w Arabii Saudyjskiej prezydent Yoon Suk-yeol i książę koronny Muhammad ibn Salman wydali wspólne oświadczenie dotyczące współpracy, a łączna liczba podpisanych umów korporacyjnych wyniosła 46. Korei Południowej zależy na eksporcie technologii energetycznych, przemysłu obronnego oraz udziale w projektach infrastrukturalnych. Z kolei Arabia Saudyjska planuje wytwarzać czystą energię jak wodór i na tej płaszczyźnie współpracować z Koreą Południową. Jeśli chodzi o obronność oba państwa finalizują negocjacje w sprawie zakupu koreańskich systemów obronnych, w tym wspomnianych Cheongung-II. Istotnym polem współpracy jest walka ze zmianami klimatycznymi – obok energii jądrowej, dotyczy ona także promowanie samochodów elektrycznych , a potencjalnie i napędzanych wodorem. Hyundai Motor ma wybudować fabrykę samochodów elektrycznych w Arabii Saudyjskiej.

Cieniem na współpracy z Bliskim Wschodem kładą się konflikty regionalne. W obliczu konfliktu między Izraelem i Hamasem prezydent Yoon Suk-yeol przeprowadził konsultacje z USA oraz zwołał nadzwyczajnie posiedzenie ds. gospodarki i bezpieczeństwa. Korea Południowa obawia się możliwego wpływu konfliktu na regionalna i globalną gospodarkę – a także na Koreę Północną, która może zostać zainspirowana działaniami Hamasu. Warto zwrócić uwagę, że Seul choć potępia działania Hamasu, unika bezpośredniego poparcia Izraela. Wynika to przede wszystkim z priorytetowego traktowania relacji z Arabią Saudyjską i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi – administracja Yoon Suk-yeola woli uniknąć sytuacji, w której bezpośrednie poparcie dla Izraela zostanie negatywnie odebrane przez strategicznych partnerów z Zatoce Perskiej. Niestabilność sytuacji w regionie stanowi największe ryzyko dla budowania strategicznych relacji z państwami Bliskiego Wschodu.

Rozwój relacji między Koreą Południową i ZEA oraz Arabią Saudyjską nie zwalnia, skupiając się coraz mocniej na sektorze zbrojeniowym oraz energetycznym. Korea Południowa postrzega kraje Bliskiego Wschodu jako partnerów w obszarze przemian energetycznych – osiągnięcia neutralności węglowej. Dla państw Bliskiego Wschodu takich jak ZEA Korea Południowa stanowi alternatywnego partnera dla Stanów Zjednoczonych – podobnie jak w przypadku Polski. Kontrakty zbrojeniowe pojawiły się, gdy administracja Joe Bidena zawiesiła kontrakty na eksport broni do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Arabii Saudyjskiej. Dla Seulu Bliski Wschód oraz Europa Środkowo-Wschodnia to obecnie kluczowe kierunki wzmacniania strategicznego partnerstwa w wyżej wymienionych obszarach. Ponadto współpraca z Bliskim Wschodem znajduje istotne miejsce w polityce zagranicznej prezydenta Yoon Suk-yeola, który nadał sobie przydomek „koreańskiego sprzedawcy numer jeden” – a wielomilionowe kontrakty eksportowe oraz obietnice inwestycji mają stanowić o sukcesie prezydenta. Seul liczy, że za przykładem Zjednoczonych Emiratów Arabskich pójdą inne państwa regionu zainteresowane energetyką jądrową. Ponadto Korea Południowa jest zainteresowana udziałem w realizacji mega projektów jak miasto Neom w Arabii Saudyjskiej, czy rozwojem technologii związanych z inteligentnym rolnictwem (smart farms) w Katarze. Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska, a także Katar są postrzegane przez Seul jako niezwykle obiecujące rynki dla południowokoreańskich firm. Mimo rosnącej destabilizacji w regionie odgrywa on istotny kierunek w pragmatycznej, opartej o zyski gospodarcze dyplomacji prezydenta Yoon Suk-yeola – szczególnie w relacjach z takimi państwami jak ZEA i Arabia Saudyjska, które również stawiają na gospodarczy pragmatyzm. Obie strony łączy wspólny interes, który sprawia, że współpraca strategiczna między Koreą Południową i Bliskim Wschodem (a dokładnie państwami Rady Współpracy Zatoki Perskiej) mają potencjał by dalej się rozwijać. Jednocześnie niestabilna sytuacja w regionie stanowi istotne zagrożenie i dla Korei Południowej priorytetowym działaniem jest deeskalacja konfliktu w Strefie Gazy. Ponadto koreańska opinia publiczna obawia się, że współpraca w obszarze obronności może wciągnąć Koreę Południową w regionalne konflikty, a strategiczne partnerstwo powinno być rozwijane jedynie z państwami demokratycznymi w oparciu o wspólne wartości.

ul. Franciszkańska 1/5 (pok. 205)
91-431, Łódź
tel. 42 665 54 82
OSA@uni.lodz.pl

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR